09 syyskuuta, 2024

Tekoälylle ei kande äksyillä

 

          Tekoälylle kandee olla kohtelias   

Kohtelias kielenkäyttö saa tekoälyn hakemaan tietoa paikoista, joissa on tarkkaa tietoa ja dataa. Se auttaa myös tekoälyä antamaan tarkempia vastauksia.

Arkikieltä käyttävät tekoälyt antavat parempia vastauksia, jos käyttäydyt ihmisiksi. Sitä kannattaa pohtia, koska keskusteluista tekoälyn ja sen chatin kanssa tulee pian rutiinia.  

Tekoäly ei tiedä, mitä on kohteliaisuus. 

Mutta myönteiset sanat johtavat siihen, että tekoälyn käyttämät kielimallit etsivät sanoja ja tietoja tietyistä paikoista.

Sellaisista paikoista, joihin on todennäköisemmin koottu oikeaa, täsmällistä ja ajanmukaista tietoa.

Tiedon ovat ehkä tuottaneet alun perin ihmiset, jotka ovat tehneet tekstin tai datan eteen yhteistyötä. Työtä on ehkä tehty kärsivällisesti. Siinä ei jatkuva kiroilu, moukkamainen käytös tai välipitämättömyys auta.


Kohteliasta puhetapaa korostaa myös tutkimus, joka julkaistiin verkossa  Arxiv-esijulkaisupalvelussaSen tekivät japanilaiset.

Japanilaisten mukaan kohteliaat kehotteet, siis käskyt ja pyynnöt tekoälylle, tuottavat täsmällisempiä ja tarkempia vastauksia. Liiallinen imartelu voi tosin myös heikentää mallin suoritusta. Japanilaiset kirjoittajat suosittelevat kieltä, joka kulkee ”kohteliaisuuden keskitiellä”.

Myös kannustavat kehotukset auttavat, sellaiset kuin ”tee töitä askel askeleelta ongelman parissa”.

Japanilaisten tutkimuksesta kertoi kansantajuinen tiedelehti Scientific American.


Jos vihastuu ja on tekoälyn kanssa jutellessa äksyllä päällä, tekoäly ajautuu ehkä etsimään – esikuvansa mukaan – vastauksia, joiden lähteet ovat epämääräisissä paikoissa.

Chat etsii silloin sanoja ja tietoa ehkä sellaiselta keskustelupalstalta, jossa kieltä käytetään ronskimmin. Niissä tietoa jopa pimitetään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti