19 syyskuuta, 2024

Facebook antoi roboteille persoonallisuuden ja opetti niille small talk -keskustelutaitoja 2018

 Näin poistat Facebook-tunnuksesi pysyvästi – päivitetty 2024        Facebookin tekoälytutkijat kertovat kehittäneensä järjestelmän, joka osaa keskustella kepeistä aiheista ihmisten kanssa.

 Tiimi toivoo, että ihmisten on tulevaisuudessa helpompi jutustella keskustelubottien kanssa, kun niille annetaan inhimillisempi olemus.
Facebook opetti keskustelutaitoja boteille keräten yli 164 000 lausetta työntekijöiltä, joiden tehtävänä oli keskustella keskenään, jonka jälkeen ne siirrettiin järjestelmään.
Tutkijat antoivat jokaiselle botille lyhyen persoonallisuuskuvauksen, jota ne käyttivät keskustelujen perustana. Näihin kuuluivat esimerkiksi ilmaukset: ”Olen kasvissyöjä”, ”Isäni työskenteli Fordilla” ja ”Lempiyhtyeeni on Maroon 5”.
Robotit pystyivät keskustelemaan kevyistä aiheista, vaikkakin robottimaisuus paistoi vahvasti taustalta.

Suomennettu ote kahden robotin keskustelusta.
- Hei, otatko rennosti tänä hienona iltana?
- Minulla menee hyvin. Entä sinulla? 
- Minulla menee hyvin. Juon vähän viskiä ja työskentelen kirjoitusteni parissa
- Rakastan kokkaamista ja leipomista, mutta minulla on siihen vain harvoin aikaa
- Mitä leivot tavallisesti?
- En kokkaa, mutta leivon kakkuja paikallisessa ravintolassa. entä sinä
- Toimin jonglöörinä karnevaaleissa, mutta nykyään olen kirjailija
- Olen tanssija, mitä sinä teet
- Kerroin juuri sinulle. Onko sinulla lemmikkejä?
- ei, olen allerginen lemmikeille valitettavasti.
- Ymmärrän. Minä en ole allerginen, mutta pelkään koiria!
- Minulla on kissa. Hän on ollut minulla kolmen vaimon verran, haha.
- Hassua, sillä kerroit juuri minulle, että sinulla ei ole lemmikkejä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti