Brütsch Mopetta ei ole maailman linjakkain auto. Se ei ole edes maailman pienin auto. Mutta se saattaa hyvinkin olla söpöin koskaan rakennettu menopeli.
Yksipaikkaisen miniauton kehitti saksalainen Egon Brütsch 1950-luvulla. Brütsch päätti tehdä maailman pienimmän auton vuoden 1956 kansainvälisille IFMA-moottoripyörämessuille, jotka pidettiin Frankfurtissa. Hän sai teräsputkien päälle kasatun lasikuituisen korin tehtyä ajoissa ja pyörätkin kiinnitettyä. Moottori- ja mekaniikkapuoli jäi niin sanotusti vaiheeseen, joten Mopetta esiteltiin messuilla korkealla korokkeella, sisään ei päässyt kurkkimaan.
Mopetta herätti messuilla paljon kansainvälistä huomiota, joten Brütsch rakensi sen valmiiksi. Hän pisti autoon ilmajäähdytteisen, kaksitahtisen 50 kuution koneen, jonka oli valmistanut saksalainen ILO-Motorenwerke. Moottori nykäistiin käyntiin käsin.
Mopettaa valmistettiin Brütschin omalla tehtaalla Stuttgartissa vuosina 1956–1958 kaiken kaikkiaan vain 14 kappaletta.
Lainsäädännön mukaan Mopetta luokiteltiin mopediksi, eikä siitä tarvinnut maksaa autoveroa. Myöskään ajokorttia ei tarvittu. Nykyään autoja on jäljellä viisi kappaletta, pääasiassa museoissa Saksassa.
Moottori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti