Lasse ”Matumbaman” Urpalainen halusi tehdä kilpapelaamisesta ammatin. Tilaisuus tähän tarjoutui, kun Dota 2 -joukkue pyysi Urpalaista liittymään riveihinsä. Mistään puuhastelusta ei ole kyse, sillä Urpalaisesta tuli yhden turnauksen myötä miljonääri.
Elektroninen urheilu on noussut tällä vuosikymmenellä erittäin suosituksi. Pelaamistilastoihin erikoistunut tutkimusyhtiö Newzoon ennusti viime vuoden toukokuussa, että elektronisen urheilun globaali tuotto ylittää miljardin dollarin rajan ennen vuotta 2020.
Elektronisen urheilun turnausten voittoina on miljoonia euroja ja katsojia satoja miljoonia.
Näihin voittoihin myös suomalaiset ovat päässeet käsiksi.
Ylivoimaisesti eniten rahaa on tienannut Urpalainen, The Matumbaman.
"Nyt pelaaminen loppuu tai lähtö kodista"
Urpalaisen vanhemmat suhtautuivat jatkuvaan pelaamiseen nyrpeästi.
Heidän mukaansa pelaaminen saisi loppua tai pojan oli lähdettävä.
Niin Urpalainen pakkasi tavaransa ja muutti tyttöystävänsä luo, ja keskittyi Dota 2 -peliin.
Dota 2 -tietokonepelissä kaksi viiden hengen joukkuetta taistelee vastakkain pyrkien tuhoamaan toisen joukkueen tukikohdan päärakennuksen. Ihmiset ympäri maailmaa kuluttavat yhteensä yli 30 miljoonaa tuntia kuukausittain pelin seuraamiseen Twitch-striimauspalvelun kautta.

Jättipotti turnauksesta
Viime vuoden elokuussa järjestetyssä The International 2017 -turnauksessa Yhdysvalloissa kamppailtiin Dota 2 -pelin mestaruudesta, jota voi verrata maailmanmestaruuteen, sillä mukana olivat kaikki maailman kärkijoukkueet. Tarjolla oli kilpapelaamisen suurin voittosumma, lähes 11 miljoonaa dollaria. Team Liquid, jossa Urpalainen pelasi, taisteli tiensä finaaliin, jossa se kohtasi kiinalaisen Newbee-joukkueen.
Ottelu päättyi Team Liquidin 3-0-voittoon, josta Urpalainen sai kotiin vietäväksi noin 1,8 miljoonaa euroa. Voiton myötä Urpalaisesta tuli miljonääri, joka on kerännyt kaikki kilpapelaamisesta kertyneet palkintorahat yhteen laskettuna noin 2,7 miljoonaa dollaria.
Kilpapelaamisen voittopotteja listaavan Esport Earnings -sivuston mukaan Urpalainen tienasi kilpapelaajista viidenneksi eniten viime vuonna. Listalla häntä ennen ovat joukkuekaverit.

Ristiriitainen vastaanotto
Elektroniseen urheiluun liittyy paljon keskustelua siitä, voidaanko sitä kutsua urheiluksi. Suomessa suuri askel otettiin, kun Puolustusvoimat hyväksyi elektronisen urheilun yhdeksi urheilukoulun lajiksi - kilpapelaajat voivat siis suorittaa varusmiespalveluksensa urheilukoulussa muiden urheilijoiden joukossa.
Tällä hetkellä käydään keskustelua siitä, että elektronisesta urheilusta tulisi olympialaji. Aasian olympiakomitea OCA ilmoitti viime vuonna tuovansa elektronisen urheilun viralliseen vuoden 2022 Asian Gamesin kisaohjelmaansa. Elektroninen urheilu kehittyy jatkuvasti, eikä olekaan mahdotonta, että kilpapelaaminen olisi osa olympialaisia tulevaisuudessa.
Team Gigantin manageri ja e-urheiluselostaja Tomi ”Tombha” Rinne kertoi aiemmin Iltalehdelle, että ihmisten tietämättömyys jarruttaa kilpapelaamisen kehittymistä.
- Eniten elektronisen urheilun kehittymisessä jarruttaa ihmisten tietämättömyys. Asiassa mennään sen mukaan, mikä on yhteisöllisesti hyväksyttävää. Harva uskalsi puhua edes ääneen pelaamisesta kymmenen vuotta sitten. Pelkästään tämän vuoden puolella tässä asiassa on kuitenkin menty huimasti eteenpäin, Rinne sanoi.
Vaikka Urpalainen ei vielä olekaan monelle tuttu, pian on mahdollista, että yhä useampi tunnistaa hänen kasvonsa. Urpalaisen voitto on ehdolla Urheilugaalassa vuoden sykähdyttävämmäksi urheiluhetkeksi.