19 joulukuuta, 2021

Uusi valopylväs on myös älypylväs

Tämä älypylväs on Espoossa Nokian pääkonttorin edessä. Se on yksi kokeiluverkon 19 älypylväästä, joita on 1,5 kilometrin reitillä Nokian kampukselta Keran rautatieasemalle.Tämä älypylväs on Espoossa Nokian pääkonttorin edessä. Se on yksi kokeiluverkon 19 älypylväästä. 

Valopylväät muuntuvat älypylväiksi, joka muuttaa arkea monella tavalla, uskovat tutkijat ja älypylväiden kehittäjät. Ulkoisesti pylväs muistuttaa tavallista valopylvästä, mutta siinä on valaisimen lisäksi paljon muuta. Siinä on uuden sukupolven viestintäverkon 5G:n tukiasema, sähköauton latausasema, kameroita, tutkia, sääasemia ja ilmanlaadun mittareita. Lisää laitteita voidaan asentaa pylvääseen tarpeen mukaan. Huipulla voi olla jopa lennokin laskeutumisalusta latureineen.

Suomalaiset uskovat, että kotimainen älypylväs auttaa kaupunkeja muutoksessa vastuullisiksi älykaupungeiksi. Älypylväitä tutkitaan myös maailmalla. Intiassa ne voivat valvoa lehmiä, kun taas Hongkongissa niiden pelätään tarkkailevan ihmisiä.

 Espoon koealueella Karamalmilla toimii 19 pylvästä. 

”Testaamme Espoossa ja menemme sitten maailmalle”, sanoo LuxTurrim5G-ekosysteemin koordinaattori Markku Heino Spinverse Oy:stä. Parhaillaan kahta pylvästä esitellään Dubaissa maailmannäyttelyssä.

Nokia vastaa hankkeessa älypylväiden kehityksestä. Tavoitteena on varmistaa nopeat ja turvalliset yhteydet ja dataan perustuvat palvelut. Monia muitakin on osallistunut pylvään kehittelyyn, kaikkiaan neljä tutkimuslaitosta ja 20 yritystä.

Älypylväs näyttää yksinkertaiselta, mutta siinä on useita toimintoja. Sääanturi on pylvään päässä, sen alla ovat älyvalaisin sekä kamera- ja tutkayksiköt.

Älypylväiden verkossa suuret datamassat liikkuvat viiveettä. Uudet tietoverkot vauhdittavat neljättä teollista kumousta ja voivat vaikuttaa yhteiskuntaan kuten rautatieverkot 1800-luvulla ja sähköverkot viime vuosisadalla.

Pylväsverkon näkyvin etu on se, että liikkuminen helpottuu. Viiveettömän tiedonsiirron ansiosta tavalliset sekä automaattisetkin kulkuneuvot kulkevat luotettavasti ja turvallisesti.

Täysin autonomisen liikenteen kehittäminen vie vuosikymmeniä. Siirtymävaiheessa kuljettaja istuu toimistossa tarkkailemassa esimerkiksi kuskittomia busseja. Datan on kuljettava ilman viivettä kahteen suuntaan. Älypylväiden verkko auttaa kaikessa liikkumisessa kaikilla automaation tasoilla. Auton sensoridata saadaan muiden käyttöön. Ihmisten ja autojen liikkumisen seuraaminen ajan tasalla onnistuu, jolloin voidaan esimerkiksi ehkäistä ruuhkia. Pylväät keräävät myös katujen ja ympäristön tilasta tietoja, joita voidaan jalostaa edelleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti