perjantai 20. lokakuuta 2017

Mitä tapahtuu, jos lopetan punaisen lihan syömisen?

                  Vuonna 2016 suomalaiset kuluttivat keskimäärin 79 kiloa lihaa per naama.

Tämä määrä lihaa ei tosin päädy koneistoon asti, sillä luku on Luonnonvarakeskuksen määrittelemä ostetun ja hankitun lihan määrä. MTK:n Lihatiedotuksen mukaan suuhun ja elimistöön tästä 79 kilosta hävikkien ja valmistuksen jälkeen on päätynyt 40 kiloa. Siitä parikymmentä kiloa on siipikarjanlihaa.
WHO:n suosituksen mukaan punaista lihaa saisi syödä vain 500 grammaa viikossa ja pienentämällä tätä määrää osan elintaso- ja muiden sairauksien riskeistä pienenee.

Punaista lihaa ovat naudan-, sian-, lampaan- ja hevosenliha. Prosessoitu liha taas on lihavalmisteita, kuten leikkeleitä, makkaroita, nakkeja ja pekonia.
Katsotaanpa. Jos poistat punaisen lihan ruokavaliostasi ja korvaat sen kalalla, siipikarjanlihalla tai kasvikunnan proteiinipitoisilla tuotteilla kuten pavuilla, seuraavat asiat tapahtuvat.

 Sydämesi voi paremmin
Punainen liha ja siinä ole tyydyttynyt rasva on yhdistety lukuisissa tutkimuksissa kohonneeseen verenpaineeseen ja kolesteroliin. Ne aihetutavat yhdessä sydän- ja verisuonisairauksia ja tyypin 2 diabetestä. Punaisen lihan on todettu myös kovettavan valtimoita.
Pelkästään kasvisruokaa syövien kuolleisuus sydän- ja verisuonisairauksiin on merkittävästi pienempi kuin muun väestön.

 Syöpäriski pienenee
WHO:n syöpätutkimuslaitos kertoi syksyllä 2015, että punainen liha on todennäköisesti syöpävaarallista ja prosessoitu liha syöpävaarallista. Punaisen lihan ja prosessoidun lihan runsaan käytön on todettu lisäävän riskiä sairastua suolistosyöpiin, erityisesti paksusuolen syöpään. Punainen liha ja lihavalmisteet saattavat olla yhteydessä muun ruoansulatuskanavan syöpiin.
Punaisessa lihassa on paljon hemirautaa, joka saattaa edesauttaa soluvaurioita aiheuttavien happiradikaalien muodostumista ja kasvattaa siten syöpäriskiä, kerrotaan suomalaisen Lihatiedotuksen sivuilla.
Lihavalmisteissa käytetään säilöntäaineena natriumnitriittiä, mikä voi lisätä suolistossa syöpää edistäviäen N-nitrosoyhdisteiden muodostumista elimistössä. Noin kolmasosa nitriitistä muuttuu haitallisiksi nitrosoamiineiksi.
Kun et syö punaista lihaa etkä prosessoituja lihavalmisteita, syöpäriskisi pienenee huomattavasti.

Ravintoaineiden imeytyminen paranee
Punaisessa lihassa oleva rauta estää kalsiumin meytymistä. Kun punainen liha poistuu ruokavaliosta, kalsium imeytyy paremmin.
Jos korvaat punaisen lihan kasvikunnan tuotteilla, saat enemmän antioksidanttivitamiineja, foolihappoa, magnesiumia, kaliumia, kuituja ja flavonoideja.

Suolistosi bakteeristo muuttuu
Vuonna 2014 tutkittiin sekasyöjien, vegaanien ja kasvissyöjien suoliston bakteerikantoja. Suurimmat erot olivat sekasyöjien ja vegaanien suolistoissa. Vegaaneilla oli suolistossaan enemmän hyviä, suojaa antavia bakteereja.

Vähemmän tulehdusta elimistössä
Punaisen lihan poistaminen lautaselta ja korvaaminen muilla proteiininlähteillä vähentää elimistön tulehdustilaa. Tämä liittyy huonojen, tyydyttyneiden rasvojen poistumiseen ruokavaliosta.

Saatat laihtua
Punainen liha on energiatiheää. Kun korvaat sen jollakin muulla proteiinipitoisella ravinnolla, syömäsi energian määrä saattaa vähentyä. Satagrammainen pala pihviä voi olla 170 kilokaloria, mutta samankokoinen määrä papuja sisältää vain 100 kilokaloria, mutta ne täyttävät samalla taalla. Kana ja kala ovat myös kevyempiä, helpommin sulatettavia vaihtoehtoja.

Saatat tuoksua paremmalta
Selvitys, joka julkaistiin Journal Chemical Senses, kertoo, että punaista lihaa syömättömien tuoksu on merkittävästi parempi kuin lihansyöjien tuoksu.


Kuvahaun tulos haulle steakKommentoin sillai, että viisaita, tutkittuja neuvoja pitäisi uskoa ja noudattaa.

Puhdasveriseksi vegaaniksi en ryhdy, mutta vege-kamaa olen lisännyt ruokavaliooni.
Kuvassa meitziboin "huikoopala", jota iodennäköisesti santsaan useaan otteeseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti